Monday, December 29, 2008

????

PhotobucketPhotobucket
Photobucket


waaaa........byk btol plihan ksut futsal yg ak nk....nk yg mne 1 pn x tau la...hahaha
maen x bgos x per,gye kne ad...wahaha....
tlg la aku plih ksut yg mne 1 yg best nie...
lg bgos kalo tlong blikn utk aku...
hehe....
nk sssaaaaattttuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu......

Muharam m'jelma tiba



salam Maal Hijrah kpd smua umat Islam d seluruh plusuk dunia....mulaknlah tahun baru kte dgn niat n azam yg tinggi untuk m'juruskan kte ke arah yg lebih baek....ke jalan yg lurus...
ke jalan yg d redhai-NYA....InsyaAllah kehidupan kte akn lbih d berkati oleh-NYA...


Muharam adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah SAW berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah SAW memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makk
ah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Doa akhir tahun hendaklah dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.

Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata:
"Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun."

Peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Muharam;

1 Muharam- Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku:

  1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
  3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
  5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
  8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
  11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
  12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
  14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
  15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
  16. Allah menjadikan 'Arasy.
  17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  18. Allah menjadikan alam.
  19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
  20. Nabi Isa diangkat ke langit.

Sunday, December 28, 2008

mEnghaRgai n diHaRgai

Kita lahir dengan dua mata di depan wajah kita, kerana kita tidak boleh selalu melihat ke belakang. Tapi pandanglah semua itu ke depan, pandanglah masa depan kita.

Kita dilahirkan dengan 2 buah telinga di kanan dan di kiri, supaya kita dapat mendengarkan semuanya dari dua buah sisi. Untuk berupaya mengumpulkan pujian dan kritikan dan memilih
mana yang benar dan mana yang salah.

Kita lahir dengan otak di dalam tengkorak kepala kita. Sehingga tidak peduli semiskin mana pun kita, kita tetap kaya. Kerana tidak akan ada seorang pun yang dapat mencuri otak kita, fikiran kita dan idea kita. Dan apa yang anda fikirkan dalam otak anda jauh lebih berharga daripada emas dan perhiasan.

Kita lahir dengan 2 mata dan 2 telinga, tapi kita hanya diberi 1 buah mulut. Kerana mulut adalah senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda, dan banyak hal lainnya yang tidak menyenangkan. Sehingga ingatlah bicara sesedikit mungkin tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya.

Kita lahir hanya dengan 1 hati jauh di dalam diri kita. Mengingatkan kita pada penghargaan dan pemberian cinta diharapkan berasal dari hati kita yang paling dalam. Belajar untuk mencintai dan menikmati betapa kita dicintai tapi jangan pernah mengharapkan orang lain untuk mencintai kita seperti kita mencintai dia.

Berilah cinta tanpa meminta balasan dan kita akan menemui cinta yang jauh lebih indah.

aku dibius tagggggg.....

tag lg...aku d tag..hallamak...mcm aku dibius cinta la plak...hahaha...woit rasydan...apsl soklan smue x m'cbar....tnye la ble aku sunat ker....tnye nme tok mudim yg sunatjn ak ker...tnye ble aku nk ad ank ker...haha

1. I love..
Allah,Rasulullah,(knpe org slalu ckp mcm nie tp ttap ingkr dgn peraturanny..???)
my family....


2. Right now I want...
>>to type diz answer...

3. I feel like...
>>tdo lbeh baek....

4. I hate it when...
>>i don like it...

5. I fear...
>>Allah

6. I'm lonely without...
>>frenz n ***

7. I need...
>>cuci mata..hahah

8. Today I..
>>bru blk ukm..

9. Tomorrow I...
>>x tau ap akn b'laku...

10. I just...
>>want to sleep..

11. I want to meet...
>>sis43

12. I love it when...
>>it can make me smile...

14. I'm afraid of...
>>my result..hahaha

15. I'm listening to...
>>bunyi pintu t'tutup dgn sndrinya apbl ditiup angin...

17. I wish I was in...
>>heaven

18. I want to get...
>>anythg that i want...

19. I can...
>>punch rasydan..haha


20. I can't...
>>bite raysdan...

21. I have...
>>>my family

24. I haven't...
>>money

25. I'm nervous to...
>>cuci pinggan

26. My parent think i'm...
>>wat i am...


27. I think...
>>everything


28. I'm happy when...
>>i punch rasydan nydp amin

29. I'm sad when...
>>rasydan nydp amin punch me

30. I like eating...
>>telor mata kucing


31. I hate eating...
>>dedak ayam

32. I love watching...
>>tv

33. I love listening to...
>>akil khayy

34. I like playing...
>>my kaki...wahahha...

ksian kt epen...woi pen...aku tag ko nie..hahahah

Wednesday, December 24, 2008

tagggggggg......

tidak ku sedari rpenye ku di tag..???perlu ker..????heheh..yg aku x bleh tahan siap ad syarat lg nk jwb tag nie...tenQ la dan...nie syg lbih kt ko nie...hahahaha

Syarat-syaratnya:-


Rule 1

People who have been tagged must write their answers on their blogs and replace any questions that they dislike with a new question formulated by themselves.

Rule 2

Tag 6 people to do this quiz and those who are tagged cannot refuse. These people must state who they were tagged by and cannot tag the person whom they were tag by continuing this game by sending it to other people.



Hasilnya:-

1. Do you have secrets?
sudah semestiny....spe yg x der secret bgtau aku...


2. Would you fall in love with a guy/gurl younger than you?

no...no...no....


3. Do you enjoy going to college?

wahaha...soklan aku bijak n kreatif...enjoy ble nmpk awek2 cun...


4. What would you do with a billion dollars?

haaaa.....nk bli cadar tilam 1....bantal 1......guli 5 bjik....


5. Will you fall in love with your friend?

wah....no komen....


6. Which is more blessed, loving someone or being loved by someone?

"cinta x kn dtg jika x d cri,cnta x kn dpt jika x mmberi...."


7. List 5 current favourite songs:(for now)

dibius cinta(cicak)...hahaha
bila nak saksi(spider)...
halusinasi(muh)....
cinta dlm ht(ungu)....
bukan di sini...

8. If the person you secretly like is already attached, what would you do?

rmai yg memhon kt aku....hahaha


9. List 5 favorite TV shows

bolosssssss.....
raja lawak 1,2,3,4....
pondok2...(xder lg pn)
fuiyooo magic....
berita....

10. Do you have any regrets?

spe yg x pnah nyesal,bgtau aku....stiap yg b'laku ad hkmh...


11. Would you be the person that you are if you were to be reborn?

dgn izin Allah,i'll try...


12. What do you want the most at the moment?

bayar hutang dlu....riso nie...hutang byk....

13. What kind of person do you think the person that tagged you is?

haaaa.....nie soklan yg d tunggu nie....aku ckup jeles dgn die....bgtu rmai pmnt die....tp x bleh lwn aku lg kot....ad cri2 pmimpin mse akn dtg ckit..hahahaok x dan..???


14. Would you rather be single and rich or married but poor?

married n rich...wahahaha...ketamakan jelas d situ...


15. What is your favourite color?

merah n hitam...


16. Would you give all in for a relationship?

Insya Allah jika t'daya...


17. If you fall in love with two persons simultaneously, which one would you choose?

di sana menanti,di sini menunggu la...hahahaha


18. What are the top 5 bands that you listen to or love?

spider
simple plan
linkin park
estranged
meet uncle husin(muh)

19. Name 3 things you would like to do but never able to.

buat smue org ske aku....

buat bodo....haha

naek kuda dr johor ker perlis....hahah

20. People I have tagged

adoi....mne aku nk cri 6 org blogger nie...
wahai bloger2,jwb la tag nie...tp 6 org jer tau...hehehe

caucinci....

Monday, December 22, 2008

ap yg ad..???

kebosanan melanda aku...
bkak mata,x tau nk wt ap....
bkak laptop,x tau utk ap...
bkak blog,x tau nk post ap...
smpai dh x tau nk bkak ap....
pusing2,xder ap2...
warrggghhhh...........
rse nk blk ukm pn ad...
tp ntah la....
lmbt lg plak cti nie...
ermmmm...
ap yg ad.???
ad yg x dak...
x dak yg ad...
rslt pn dh nk kua...
tp nk chck x bleh...
2 la...spe sruh x byr yuran...
adoi.....mcm mne melayu nk maju...haha
bhye main melayu2 nie...wahahaha
pening2....
lmbt lg nk abeh blaja...
kalo x b'jya,jgn mmpi nk b'krjya....
ad ht nk b'rmh tngga...
cita2 nk b'gaya ja....
waduh2....
ap yg ad..???
hnya sorg insan yg m'hmbakn dri kpd-NYA....

Saturday, December 6, 2008

sElamAt..


soRry....

adoiiii...
dh lme x wt post bru....
bkn sje x nk wt...
bkn sbb x der idea...
hnya 1 sbb....mls nk menaip...
hahahaah...
lg 1 sbb,aku tgh skt prut nie...
tnggu ble smue mslh nie slesai,aku nk post manyak2...
smpai aku rse nk delete blk...wahahaha
aku x phm ap yg ak cbe smpaikn....
hav a nice holiday for me...

Friday, November 21, 2008

seekers..!!!!

Makhluk Halus
merujuk kepada makhluk yang tidak mempunyai jasad sebagaimana manusia. Makhluk halus diyakini wujud oleh kebanyakan masyarakat di dunia, lebih-lebih lagi dalam kalangan masyarakat primitif. Kewujudan makhluk halus boleh dikesan dalam cerita-cerita dongeng, kitab agama, dan cerita-cerita lisan. Meskipun demikian, sesetengah pihak mengklasifikasikan jin dan syaitan ke dalam kelompok makhluk halus juga.


1 mlm yg pnuh dgn tekanan,ad segerombalan rakan yg x der keje nk wt..mmg x bleh pkai...
m'branikn dri nk jejak makhluk Allah t'sbut...
idea spe ntah....blk jer dr mapley,tros ajak "seekers"...
dgn pnuh truja,segerombolan kawan nie pn gie la dgn mke pnuh kriangan...















sebelum memulakn operasi...lbih kurg kol 3 lbih
kot...(knpe gmbr blur..???,jeng....jeng...jeng...)

















bangunan yg m'jd sasaran....1st time tngk dpn2 tgh2 mlm....agk+mmg seram...
(blok krismas yg x siap,UKM bangi...)
















dalam blk gelap...smue crita pngalamn msing2 ttg makhluk Allah 2....
(cerah sbb flash kamera)
















stlh slesai smueny...(x b'jye la 2...)

Saturday, November 15, 2008

kawan dan cinta....

Di suatu hari yang indah, CINTA dan KAWAN bersiar-siar di sebuah kampung.
Tiba-tiba CINTA terjatuh di dalam telaga.
Kenapa?
Kerana CINTA itu buta.
Lalu KAWAN pun ikut terjun ke dalam telaga.
Kenapa?
Kerana KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA !
Di dalam telaga CINTA hilang.
Kenapa? Kerana CINTA itu halus, mudah hilang kalau tidak dijaga,
sukar dicari apatah lagi dalam telaga yang gelap.
Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari dimana CINTA dan terus menunggu.
Kenapa? Kerana KAWAN itu sejati dan akan kekal sebagai KAWAN yang setia.
Jadi, hargailah KAWAN kita selagi kita terasa dia BERERTI...

Friday, November 14, 2008

konfabulator....
















tambah ckit aksesori kt desktop korg...
bg meriah ckit.....
mcm2 'widget' ader....

Download jer
(5.35MB)

Thursday, November 13, 2008

BijAk b'GauL...????

uji diri korang utk tau smada korg pandai b'gaul @ x......

1. korang menghadiri kenduri kesyukuran di rumah bapa saudara pada satu hujung minggu. Setibanya di rumah itu, korang dapati ramai orang di depan dan di dalam rumah. Tindakan anda...
a.bersalam atau menyapa orang ramai.
b.terus masuk ke dalam rumah.
c.memberi senyuman sahaja kepada mereka.

2. Dalam satu temasya sukan tahunan. korang dimasukkan ke dalam sebuah rumah sukan. Akan tetapi, tiada seorang pun daripada ahli rumah terbabit yang korang kenal rapat. korang
a.terus beramah mesra dengan ahli yang lain, demi semangat kesukanan.
b.hanya menumpukan kepada latihan untuk mendapat pingat.
c.bertanya atau bercakap untuk perkara yang perlu sahaja.

3. Dalam satu jamuan rumah terbuka di rumah korang, korang lebih suka...
a.menyambut dan melayan tetamu yang datang.
b.menyediakan makanan dan menguruskan pinggan mangkuk di dapur.
c.menunggu di ruang dapur, dan menjenguk ke depan sekali-sekala apabila pertolongan diperlukan.

4. Adakah korang merasakan bahawa kemahiran bergaul dan berkomunikasi itu penting?
a.Sangat penting.
b.Tidak penting.
c.Kurang penting.

5. Semasa menyiram pokok bunga di halaman rumah, adakah korang menegur sapa jiran-jiran di sebelah rumah?
a.Ya
b.Tidak
c.Kadang-kadang.

6. Pada pandangan korang, adakah bijak bergaul itu bermakna korang terlalu ramah, sehingga segala hal orang hendak diketahui?
a.Bukan begitu. Pergaulan yang baik penting untuk memudahkan kerja setiap hari dan menghargai hubungan sesama manusia.
b.Ya. Pada korang, bijak bergaul itu ialah hanya bergaul pada perkara yang tidak terlalu penting.
c.korang sendiri tidak begitu pasti.

7. Sekiranya korang masih bersekolah, perlukan korang bergaul dengan guru-guru di sekolah? Mengapa?
a.Perlu untuk menjalin hubungan yang baik dengan guru dan berkongsi ilmu dengan mereka.
b.Tidak perlu kerana bagi anda lebih baik menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran.
c.Ada masanya perlu mengikut keperluan anda.

8. Pada fikiran korang, apakah kelebihan dapat bergaul dengan baik?
a.Dapat berkongsi ilmu dan pengalaman.
b.Tidak banyak kelebihan selain menyibuk hal orang lain.
c.Tidak terlalu banyak kelebihan kecuali jika ada hal yang penting sahaja.

9. Adakah korang memilih kawan semasa bergaul?
a.Ya, selagi kawan tersebut tidak mengajak ke arah kemungkaran.
b.Ya, kawan yang serasi sahaja.
c.Ya, melihat kepada keadaan dan keperluan.

10. Semasa makan di kafe ketika waktu rehat , adakah korang suka makan bersama dengan pelajar-pelajar lain?
a.Ya.
b.Tidak.
c.Tengok keadaan.


*JAWAPAN KORANG LEBIH BANYAK A*
korang memang bijak bergaul. Teruskan kelebihan ini. Bagi korang, bijak bergaul penting untuk menjalankan hubungan yang baik. korang sememangnya gembira apabila sentiasa dapat berhubung dengan ramai orang. Dengan pergaulan yang luas, korang suka bertukar-tukar fikiran dan pengalaman dengan orang lain. Sikap korang ini perlu dikekalkan.
* JAWAPAN KORANG LEBIH BANYAK B*
korang tidak suka bergaul atau bercampur dengan orang ramai. Pada korang, lebih baik menjaga hal masing-masing daripada terlalu mengambil tahu hal orang lain. Sebenarnya pandangan korang ini tidak tepat, kerana bergaul bukan bererti menyibuk hal orang lain. korang patut mengubah sikap yang terlalu mementingkan diri ini.
* JAWAPAN KORANG LEBIH BANYAK C*
Sebenarnya korang teringin bercampur dengan ramai orang. Akan tetapi, sikap kurang yakin pada diri sendiri menjadikan korang kekok berkomunikasi. Cuba lengkapkan diri dengan ilmu.


sElAMaT....!!!!

3 hari...!!!!

Hari pertama : Hari kemarin.
Kita x bleh mengubah apa pn yang telah t'jadi.
Kita x dpt menarik perkataan yang telah t'ucapkan.
Kita x mungkin dpt menghapus kesalahan dan mengulangi kegembiraan yg kita rasakan kemarin.
Biarkan hari kemarin b'lalu dengan tenang;
lepaskan saja…

Hari kedua : hari esok.
Hingga mentari hari esok terbit,
Kita x tahu apa yang akan terjadi.
Kita x dpt melakukan apa-apa esok hari.
Kita x mungkin sedih atau ceria di esok hari.
Esok belum tiba; belum tentu esok hari kita dpt merengkuhnya...
biarkan saja…

Yang t'sisa kini hanyalah hari ini.
Pintu masa lalu telah t'tutup,
Pintu masa depan pun belum tiba.
Pusatkan saja diri kita untuk hari ini.
Kita dapat mengerjakan lebih banyak perkara hari ini bila kita mampu memaafkan hari kemarin dan melepaskan ketakutan akan esok hari.
Hiduplah hari ini. Kerana, masa lalu dan masa depan hanyalah permainan pemikiran yang rumit.
Hiduplah apa adanya. Kerana yang ada hanyalah hari ini, hari ini yang abadi.
Perlakukan setiap orang dengan kebaikan hati dan rasa hormat, meski mereka berlaku buruk pada kita.
Cintailah seseorang sepenuh hati hari ini, kerana mungkin besok cerita sudah berganti.
Ingatlah bahawa kita menunjukkan penghargaan pada orang lain bukan kerana siapa mereka, tetapi kerana siapakah diri kita sendiri

Jadi, jangan biarkan masa lalu mengekangmu atau masa depan membuatmu
bingung & buntu, lakukan yang terbaik HARI INI dan lakukan sekarang juga.

Wednesday, November 12, 2008

petuA...

Kebaikan amalan meminum air panas selepas makan

Orang-orang China dan Jepun mengamalkan minum teh panas sewaktu makan... dan bukannya air berAIS. Mungkin sudah tiba masanya kita meniru amalan minum air panas sewaktu menikmati hidangan!!!!

Kita tidak akan kehilangan apa-apa... malah akan mendapat faedah dari amalan ini.

Kepada sesiapa yang suka minum AIS, artikel ini sesuai untuk anda baca. Sememangnya sedap minum air berAIS selepas makan.

Walaubagaimanapun, AIS akan membekukan makanan berminyak
yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita.
Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai PENYAKIT.

Jalan terbaik...adalah untuk minum sup panas atau air PANAS/suam selepas makan.

Monday, November 10, 2008

utara malaysia...

basir------basiaq

jom kita blajaq loghat org utara...kot2 sapa2 ada awek/balak org utara ka...
blajaq la...


Saya-------- Saya (mengikut sebutan baku)

Dia---------- Dia (mengikut sebutan baku)

Mana--------Mana (mengikut sebutan baku)



Huruf ‘r’ di akhir kata tukar dengan bunyi ‘q’.

Bergetar------------Bergetaq

Ular---------------- Ulaq

Telur ---------------Teloq



Bunyi ‘i’ di tengah tukar dengan bunyi ‘ia’:

Pasir--------------Pasiaq

Baligh ------------ Baliaq



buang huruf ‘g’ dibelakang kata:

Kambing -----------Kambin

Kuning -------------Kunin

Anjing --------------Anjin



Kata-kata yang berbeza dengan Bahasa Melayu Standard:

Awak / Kamu -----------Hang

Mereka -----------------Depa (sebutan baku)

Sekejap -----------------Sat

Kenapa -----------------Awat

Pergi -------------------Pie

Kelapa -----------------Nyoq



loghat perlis ad beza skit dgn utara yg laen...

Kasut ----------------Kasuit

Pulut ---------------- Puluit

baHasA hAti...

Tak ada musuh yang tak dapat ditaklukkan oleh cinta.
Tak ada penyakit yang tak dapat disembuhkan oleh kasih sayang.
Tak ada permusuhan yang tak dapat dimaafkan oleh ketulusan.
Tak ada kesulitan yang tak dapat dipecahkan oleh ketekunan.
Tak ada batu keras yang tak dapat dipecahkan oleh kesabaran.

Semua itu haruslah berasal dari hati anda.
Bicaralah dengan bahasa hati, maka akan sampai ke hati pula.

Kejayaan bukan semata-mata betapa keras otot dan betapa tajam otak anda, namun juga betapa lembut hati anda dalam menjalani segala sesuatunya.

Anda tak kan dapat menghentikan tangis seorang bayi hanya dengan
merengkuhnya dalam lengan yang kuat. Atau, membujuknya dengan berbagai
gula-gula dan kata-kata manis. Anda harus mendekapnya hingga ia merasakan detak jantung yang tenang jauh di dalam dada anda.

Jadi,mulailah dengan melembutkan hati...

(spe yg x phm,miskol aku k...)

Sunday, November 9, 2008

arsenal vs man.utd



(mke org tue tkot kne rembat ngn org muda...)






akhirny.....
arsenal mng ngn mu....wahahahaha....
kpd pnyokong mu,pdn mke...
trime la knyataan yg mu lmah...
hahahaha....
arsenal...????
mantap....player muda2 jer....x pyh smpn yg tua2...huahuahua...
arsenal mng 2-1....nasri score 2 bjik....fabregas assist....( x der player tua pn ).....
mu hrp gol last mnit...2 pn defender yg skor...
mne gie striker..????ronaldo..???rooney..???adoi....adoi....
pnyokong mu jgn 'get low'...hahaha
trima la knyataan dh klh ngn arsenal,liverpool...seri ngn chelsea...
rsenye dh bleh jangka dh mu season nie mcm mne...hahahaha
sronok btol la mlm nie...smue pnyokong mu moral down....

so....
aku bkn nk promote arsenal...
tp aku nk mngajak korg spye jgn skong mu {MAN. UNITED..)
wawawawa......

Saturday, November 8, 2008

asal usul elektik...

Orang Melayu dikatakan mengambil perkataan ELEKTRIK daripada perkataan Inggeris yang juga ELECTRIC. Tetapi yang sebenarnya, ELECTRIC itu diambil dari perkataan Melayu campur Inggeris.

Ceritanya... . Pada suatu masa dulu selepas setahun Thomas Edison mencipta lampu, saintis tidak pernah terfikir memberi nama kuasa yang menyebabkan lampu itu hidup. Jadi, entah macam mana semasa lampu mula-mula hendak diperkenalkan di Tanah Melayu, ada seorang Melayu yang bernama Kulup Kalimantang mati-mati tidak percaya pada hasil ciptaan Thomas Edison itu. Semasa demonstrasi diadakan oleh Thomas di Tanah Melayu untuk memperkenalkan lampu itu, Kulup Kalimantang pun berkata dengan kuat.

"Ele..trick aje tu... ele..trick aje... ele trick!". ( Bermaksud tipu )

Thomas Edison berfikir Kulup berkata begitu kerana mengatakan lampu menyala disebabkan oleh kuasa "ele..trick" . Jadi digunakanlah perkataan "ELE..TRICK" yang dieja ELECTRIC mengikut ejaan orang putih. Sebagai mengingati jasa Kulup Kalimantang menamakan kuasa ELECTRIC itu, maka diciptalah sejenis lampu panjang yang dinamakan lampu kalimantang

Tuesday, November 4, 2008

Perkara-perkara pelik yang sedang berlaku di Malaysia. Jom b'fkir sejenak......

1. Pemain bola sepak liga kebangsaan boleh mendapat RM7,000 ke RM8,000 sebulan tapi main macam budak sekolah sedangkan graduan universiti yang bertungkus lumus selama 18 tahun kat sekolah hingga pusat pengajian tinggi hanya menerima gaji permulaan RM1,250 sebulan.

2. Pemandu tidak sanggup memberi peluang pemandu lain memotong, totapi sanggup pula bertekak sampai sejam dan mengajak pemanju lain bergaduh di tepi jalan.

3. Pelanggan ditengking semasa berurusan dengan jabatan kerajaan kerana tidak tahu mengisi borang sedangkan Piagam Pelanggan mereka begitu puitis dan mendayu-dayu sekali.

4. Banyak kejadian rogol atau mencabul kehormatan berlaku, tapi masih ramai yang ke tempat kerja dengan pakaian seksi ( baju tanpa lengan dan skirt pendek nampak peha).

5. FAM sibuk mencari punca terjadi pergaduhan dalam sesuatu perlawanan bola sepak negar a sedangkan setiap pasukan diberi gelaran nama 'binatang'.

Monday, November 3, 2008

aku ske die ker...???
aku sayang die ker..???
aku minat die ker...???
aku cinta die ker..???

haaaaa.....jom kte tngk ap beza suka,syg,mnt n cinta....

Cinta -

kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia
tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya.

Sayang -
kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita.



Suka -
kita sukakan dia kerana dia kelakar. dia happy-go-lucky. bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. tapi, kita taklah rindu giller kat dia bila tak berjumpa seminggu...

Minat -
apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.

kawan yg sejati...

Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
  • Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
  • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
  • Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat
  • Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

so,pndai2 la kte cari kawan sejati....dan....kte pn kne jd seorg kwn yg sejati..............

arak....!!

Suatu pagi yang indah kat sebuah sekolah rendah, seorang guru yang
begitu dedikasi mengajar anak2 muridnya tentang betapa bahayanya
minuman keras kepada mereka. Sebelum memulakan mata pelajarannya pada hari
itu dia telah mengambil 2 ekor cacing yang hidup, sebagai sampel kehidupan
dan dua gelas minuman yang masing2 berisi dengan air mineral dan arak..

“Cuba perhatikan murid2.. lihat bagaimana saya akan memasukkan cacing ini
kedalam gelas, perhatikan betul2. Cacing yang sebelah kanan saya, akan saya
masukkan ke dalam air mineral manakala cacing yang sebelah kiri saya akan
masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul2.”

Semua mata tertumpu pada kedua2 ekor cacing itu.

Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral
itu berenang2 di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak
menggeletek lalu mati. Si cikgu tersenyum lebar, apabila melihat anak2
muridnya memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.

“Baiklah murid2, apa yang kamu dapat belajar dari ujikaji yang cikgu
tunjukkan sebentar tadi??”

Dengan penuh yakin anak2 muridnya menjawab,

"UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN...MINUMLAH ARAK…"

moral...fikirla btol2 sblm jd cikgu..hahahah

Sunday, November 2, 2008

kopi pahit.....!!!!

Kopi itu pahit jika berdiri sendiri, tapi kopi menjadi enak apabila digandingkan dengan gula dan susu.

Anda cantik, maka anda boleh berdiri sendiri tapi tanpa keperibadian dan iman yang padu anda ibarat kopi tanpa gandingan gula dan susu. Selama mana boleh bertahan??

Sebaik-baik kopi pahit dinilai dari sudut kepahitanya, tapi apabila ada kopi bersusu dan bergula, ia sentiasa lebih disukai dan akan terus disukai.

Friday, October 31, 2008

pompuan pn bleh try...!!!!

haaa....kdp spe2 yg nk ngorat,kt cni ad bbrpe tknik....
x kire spe2 pn...
x smestiny laki jer yg ngorat...pompuan pn bleh ngorat gk....


Wanita Yang Disasar Berada Dalam Jarak Dekat Setiap Hari.

Dari mata turun ke hati. Jangan memandang rendah kuasa panahan mata ke atas orang yang ditenung. Jika berkenan dengan seseorang wanita yang berada dalam radar setiap hari, pastikan wanita itu menyedarinya. Kerling, pandang atau tenung beliau apabila berpeluang. Tatkala dia perasan, berikan dia sedikit senyuman. Janganlah tenung sampai dia ingat kamu penghendap profesional tetapi gunakan mata anda untuk menyatakan yang anda berminat untuk mendekati dia. Biarkan dia 'perasan' dan apabila mata kail sudah kena, barulah masuk jalan dengan menegur atau mengajak dia keluar makan bersama. Ada berani??

Ingin Mendapatkan Nombor Telefon Daripada Wanita Yang Belum Dikenali. Sebagai contoh anda berada di dalam satu kawasan seperti di pameran tetapi anda tidak tahu samada anda akan berpeluang untuk berjumpa dengannya lagi. Belikan dia secawan kopi atau Starbucks atau yang kurang bajet, air mineral pun boleh, dan selitkan nombor telefon anda di sana. Tuliskan "Call me". Dijamin anda akan mendapat nombor telefon si gadis dalam masa kurang satu jam. Kalau lebih berani, terus berikan dia nombor telefon anda sambil berkata seperti "Hi beautiful, call me," dan walk away. Jangan sesekali nampak terdesak kerana wanita tidak suka lelaki terdesak atau mendesak. Dan pujian selalu menjadikan wanita cair.

Berkenalan Di Alam Maya Siber.
Walaupun berada di alam maya, kualiti perbualan antara kau dan dia akan memastikan hubungan kamu menjengah realiti atau terus lenyap di alam fantasi. Apabila berbual, jangan ada unsur-unsur terdesak, contohnya apabila dia tidak menjawab, anda terus menerus bertanya "Hello.....Kat mana??" "Ada tak ni?" "Hellooooooo!!!!"Relaks.....Dia akan menjawab apabila dia available. Jangan ada ciri lelaki miang dengan memberi soalan-soalan peri-body yang memalukan. Gatal sedikit ok tetapi bukan miang. Elakkan dari bercerita soal-soal sedih dan memurungkan. Ceriakan perbualan dengan lawak jenaka, puji si dia sekali sekala dan sekali lagi, jangan terdesak.

so...tnggu ap lg...
try la...hahaha

Wednesday, October 29, 2008

laki ske pegang-pegang..????

laki ske pegang..????pegang ap..????btol ker....???

  • Ha…kalau masa korang berjalan dengan kekasih atau buah hati korang, ada tak dia pegang-pegang nye tangan korang? Habis semua die nak belek-belek tangan korang tu? Kalau ada parut sikit, mesti die tanya, kenapa ada parut tu. Macam mana boleh kene. Macam-macam soalan die tanya. Dorang ni memang suka nak pegang-pegang ke eh?

  • Lelaki ni bukannye ape. Dorang ni memang perihatin. Perihatin pada kekasih dorang. Kalau boleh, dorang memang nak jaga semua. Taknak ada luka-luka, parut-parut, segalanya. Kurang cantik katanye kalau ada parut-parut ni. Kanbagus lelaki korang tu.
  • Lelaki ni bukannye ape. Dorang ni memang suke melindungi perempuan. Kalau dalam hujan, sape yang pegangkan payung untuk korang? Lelaki ke perempuan? Mesti la lelaki. Lelaki ni memang romantik lagi pun. Die tahu yang perempuan memang memerlukan die. Tu pasal die sanggup pegangkan payung walaupun die akan basah kuyup. Kan bagus lelaki korang tu.
  • Lelaki ni bukannye ape. Dorang ni memang rajin. Kalau korang makan kat KFC atau McD, sape yang akan pegang dan angkat tray makanan tu? Mesti la lelaki. Dorang tahu perempuan tak larat nak angkat tray tu. Lagi pun dorang sayang pada korang. Dorang tak nak la korang penat-penat angkat tray makanan yang tak la berat mana pun. Ciput je beratnye. Kan bagus lelaki korang tu.
  • Lelaki ni bukannye ape. Dorang ni kan kuat. Tough pulak tu. Tu pasal kalau korang gi shopping barang-barang dapur, lelaki jugak yang angkatkan barang-barang masuk dalam boot kereta. Tak perlu korang susah-susah nak angakut-angkut barang ni. Korang just tolong tolak troli je. Tu pun ada lelaki yang sayang sangat kat isteri die sampai troli pun die tolakkan. Kan bagus lelaki korang tu.
  • Dan last sekali, lelaki ni bukannya ape. Dorang kan penyayang. Sape la yang tolong pegang dan pimpin tangan korang kalau korang sakit. Die jugak la yang akan tolong pimpinkan tangan korang nak ke hospital ke, nak ke toilet ke, nak gi duduk kat meja makan ke. Dorang ni memang penyayang. Even kadang-kadang tu, dorang akan dukung korang kalau korang tak larat sangat. Kan bagus lelaki korang tu.

Tuesday, October 28, 2008

exam aku...!!!!!!

skrg dh msok bln exm....
mcm biase la,ble msok bln exm bru la kelam kabut nk stdi....
kelam kabut cari nota....kelam kabut nk fotostat nota...
sehari sblm exm,mle la stdi dr huruf pertama bab 1....mula dr kol 12tghri...
smpai la huruf last bab last setengah jam sblm exm strt...tu pn stop sbb nk mndi...(kalo mndi la..)
x nk stdi awl2....alasannya nnt lpe ap yg d bce kalo stdi awl2....
ble tngk org laen stdi dr awl,ckit pn x rse t'gugat...
yg x tahanny,siap bleh blagak plak kn....
"relax r....byk mse lg....lgpn aku kn bijak....aku rse ko pn tau antra aku ngn ko spe lg bijak kn..???
so,tingktkn lah usaha ko yer...."
fuh....agak sedap ayt tu....
ble dh msok dewan exm,mle2 tenang lg...(sblm bkak krts soklan...)
bleh snyum kt awek meja sebelah lg....mntk no phone plak 2....
ble ktue pengawas mle b'leter kt dpn,relax lg....bleh baling2 pemadam plak kt awek meja pling depan....mungkin soklan bocor kot....
"bleh mula m'wb skrg."kata ktue pengawas kpd calon2 peperiksaan....
tros bkak krts soklan....x BISMILLAH pn...ap ntah lg nk bce doa....
lps 2 t'diam seketika...
lps setengah jam,smbung blk snyum2 kt awek sebelah...
awek 2 pn dh mle riso dh...
tros t'snyum smpai 15 mnit last..
bru la strt tulis....2 pn tulis no mtrx ngn subjek...kadang2 ada tmbh no phone plak kt kulit jwpn 2......last skali hntr bku jwpn dgn pnuh gyanya t'snri...
blk jer blik,bru nk sdar..."knpe la aku x stdi dr awl lg...??"
"sem dpn aku nk stdi dr awl la...."...
bgos2...ada azam bru....knon jer la....utk sdapkn ht jer....
mmpukh aku utk ubah keadaan nie..????
aku asyk bgtau psl rhsie jer kn dlm blog nie...biase la...sbb aku mmg ske korek rhsie yg ad...x kire la dr spe pn....hahahaha...
kali nie ad rhsie ttg bln kelahiran plak....bln ogos....knpe aku plih bln ogos..????
sbb aku lhir bln ogos la....


* Suka berlawak.

* Mudah tertawan padanya.
* Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.
* Berani dan tidak tahu takut.
* Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.
* Pandai memujuk orang lain.(yg nie mcm x kne jer ngn aku...)
* Terlalu pemurah & bersikap ego.
* Nilai harga diri yang sangat tinggi.
* Dahagakan pujian.
* Semangat juang yang luar biasa.
* Cepat marah & mudah mengamuk.
* Mudah marah apabila cakapnya dilawan.
* Sangat cemburu.(mungkin slh..)
* Daya pemerhatian yang tajam & teliti.
* Cepat berfikir.
* Fikiran yang berdikari.
* Suka memimpin & dipimpin.(sukar d percyai..)
* Sifat suka berangan.
* Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.
* Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.
* Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.
* Belajar untuk bertenang.
* Sikap kelam kabut.
* Romantik, pengasih dan penyayang.(...??????)
* Suka mencari kawan

Monday, October 27, 2008

emel......

yg mne 1 jenis emel korg..???ap rhsie d sbalik emel korg 2..????

  • Gunakan Nama Penuh

Sekiranya dia menggunakan nama alamat emelnya dengan nama penuhnya, contohnya nurhanis_alias@yahoo.com .Ia menggambarkan bahawa dia seorang yang penuh tanggungjawab dan tidak suka berahsia. Dia juga boleh dipercayai dan jujur dalam setiap perbuatannya.Tapi ingat ,jangan cuba hendak memperlekehkannya.

  • Nama Depan Dan Tengah

Contoh: Amir Hanif Abdullah. Dia menggunakan alamat emelnya sebagai amirhanif@yahoo.com iaitu nama awal dan tengah tanpa nama bapanya. Ia menunjukkan bahawa dia seorang yang sangat menghargai dirinya sendiri dan sanggup ketepikan hal orang lain demi kepentingan sendiri. Selain itu dia juga berani untuk tampil di khalayak ramai dan mengeluarkan pendapat dengan lantang.

  • Nama Dan Tahun

Contoh: FaraH2003@yahoo.com .Dia dikatakan seorang yang mempunyai ego yang tinggi. Pantang sesiapa yang cuba menentang pendapatnya. Selain itu dia juga tidak sukakan komitmen dalam jangka masa terdekat ini. Kewujudan tahun di akhir nama seolah olah memperlihatkan dia tidak luas pandangan.Pendek kata dia juga menunjukkan .. pegangan yang mudah berubah-ubah.


  • Nama Samaran

Hehheh… ramai yg suka buat email begini..Contohnya funny_girlz@yahoo.com .Dikatakan seorang yang gemar hidup dalam khalayan hingga kadangkala menyusahkan orang lain. Namun dia disukai ramai kerana sifat humor yang dimilikinya membuatkan oarang selesa berada di sisinya.Jika diasah dia boleh menjadi pemimpin dengan gaya yang tersendiri.

  • Nombor Dan Abjad

Contoh: wbi1208@yahoo.com. Nama diwakili dengan nombor +abjad sahaja.Ia menggambarkan seorang yang bersikap tertutup dan memerlukan masa yang agak lama sebelum mampu “membuka” dirinya kepada seseorang .Itupun jika kepercayaannya mampu diraih. Jika tidak … kirim salam sahajalah..